21 lutego

Wszystko (co musisz wiedzieć) o wysyłce PIT-11


Kolejny ważny termin podatkowy - do końca lutego trzeba wysłać do urzędu skarbowego i przekazać pracownikowi/zleceniobiorcy/wykonawcy PIT-11, czyli informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Praktycznie każdy program kadrowy posiada opcję do sporządzania PIT-11, moduły kadrowe są dostępne nawet w księgowości online. Wystarczy zaznaczyć opcję wygenerowania tego dokumentu. Zazwyczaj PIT-11 można wysłać bezpośrednio z programu księgowego. Jeśli nie ma takiej możliwości lub przygotowujesz PIT-11 samodzielnie i nie wiesz jak i gdzie go złożyć - oto krótka ściąga.


Jak i gdzie wysłać PIT-11?


KOMU WYSTAWIASZ:
Podatnikowi (Ty jesteś płatnikiem), czyli:
  • PRACOWNIKOWI: dochody z umowy o pracę
  • ZLECENIOBIORCY: dochody z umowy zlecenie
  • WYKONAWCY: dochody z umowy o dzieło

GDZIE WYSYŁASZ:
  • URZĄD SKARBOWY: urząd podatnika, według jego miejsca zamieszkania w roku podatkowym, którego PIT dotyczy
  • PODATNIK: możesz mu przekazać do rąk własnych (wówczas na Twojej kopii musi znaleźć się podpis i data odbioru przez podatnika) lub pocztą za potwierdzeniem odbioru
  • TY: nie zapomnij zostawić jednego egzemplarza w dokumentach firmy, dołącz potwierdzenie wysyłki do urzędu i podatnika

FORMA:
  • PAPIEROWO: możesz, gdy przesyłasz PIT za nie więcej niż 5 podatników
  • ELEKTRONICZNIE: musisz, gdy przesyłasz PIT za więcej niż 5 podatników
PIT-11 zawsze można wysłać elektronicznie, natomiast nie zawsze papierowo. Dłuższe terminy wysyłki elektronicznej mają nas zmoblizować do przejścia na tą formę przekazywania dokumentów - jako ekonomiczniejszą.

TERMIN:
  • URZĄD SKARBOWY: do końca stycznia papierowo, do końca lutego elektronicznie 
  • PRACOWNIK: do końca lutego


Jak wysłać PIT-11 elektronicznie?


Skorzystaj z e-DEKLARACJI: na stronie Ministerstwa Finansów znajdziesz PIT-11 do pobrania oraz instrukcję korzystania z systemu - INSTRUKCJA.

Aby wysłać PIT-11 w ten sposób musisz posiadać: dostęp do internetu, program Adobe Reader w aktualnej wersji (tutaj ściągniesz: get.adobe.com) oraz wtyczkę e-Deklaracje. Wtyczka (plugin) jest do pobrania tutaj: finanse.mf.gov.pl. Odpowiednie komunikaty przeprowadzą Cię w prosty sposób przez proces instalacji.

Tak wygląda ściągnięty ze strony Ministerstwa formularz, gotowy do wypełnienia i wysłania ↴


Dokument jest interaktywny, co oznacza, że wypełniasz pola w programie Adobe, następnie dzięki wtyczce e-Deklaracje podpisujesz PIT - Twoim "podpisem" (uwierzytelnieniem, autoryzacją) jest kwota Twojego przychodu z zeznania rocznego z 2015 r. Możesz posłużyć się też podpisem elektronicznym, jeśli go posiadasz.

Po wypełnieniu deklaracji należy ją koniecznie zapisać i otworzyć wtyczkę e-Deklaracje. Następnie, korzystając z menu wtyczki, podpisujemy deklarację i pobieramy UPO z rejestru wysyłek ↴

Prawidłowo wysłany dokument będzie miał swój unikalny numer, który go identyfikuje. Pojawi się on w tym miejscu ↴


I już. Nie zapomnij pobrać i zapisać UPO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz