15 grudnia

Upominki świąteczne w firmie - na co zwrócić uwagę dając je i otrzymując



Prezentowe szaleństwo trwa, dobrze jest wykorzystać ten moment na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach naszych kontrahentów oraz podstaw do dobrych i długotrwałych relacji w przyszłości. Bo kto nie lubi prezentów?


Każdy podarunek jest dobrze widziany przez klientów, kontrahentów, współpracowników. To już norma, można sie nawet pokusić o stwierdzenie, że brak upominków jest w pewnych branżach przyjmowany negatywnie. 
Najczęstsze prezenty to słodkie upominki, wyroby własnej produkcji, firmowe gadżetu typu notesik, długopis czy kalendarz.

Zastanawiając się nad ujęciem podatkowym tego tematu, koniecznie musisz zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie:

➡ czy upominki związane są z promocją Twojej firmy,

➡ jaka jest wartość upominku.

Koszty


W sytuacji, gdy prezenty nie są dużej wartości oraz nie stanowią reprezentacji (czyli ich celem NIE jest wykreowanie dobrego wizerunku firmy, przedsiębiorcy lub wywarcie odpowiedniego wrażenia na kontrahencie oraz nie wiążą się z wystawnością) - możemy koszt zakupu prezentu zaliczyć do kosztów uzyskania przychódów. 

Drobiazgi z logo naszej firmy traktowane są po prostu jako forma reklamy - materiały marketingowe. 

Jak natomiast postapić w przypadku, gdy chcemy podarować prezent strategicznemu kontrahentowi, prezent o dużej wartości? Na przykład wręczyć prezesowi spółki, z którą współpracujemy, smartwatcha (a nie jesteś producentem smartwatchy). Wydatek może zostać potraktowany jako koszt reprezentacji i jako taki nie może stnowić kosztu firmy.


Przychody


No dobrze, prezent wręczony, ale czy wiesz, że obdarowany może mieć konieczność rozliczenia otrzymania takiego prezentu? Powstanie u niego tzw. przychód z nieodpłatnych świadczeń, który należy opodatkować. 

💡Pamiętaj, że zwolnienie z podatku dochodowego obejmuje prezenty o małej wartości, tj. do 200 zł, otrzymane w związku z promocją firmy obdarowującego.

Czyli... jeżeli wartość upominku (reklamowego lub marketingowego) nie przekracza jednorazowo 200 zł - pozostaje zwolniona z podatku. Prezenty ponad tą kwotę zobowiązują do wypełnienia deklaracji PIT-8C (należy w niej uzupełnić dane obdarowanego i wartość prezentu).

W takiej sytuacji możemy chyba zapomnieć o budowaniu pozytywnych relacji z osobą przez nas obdarowaną 😃

Przeszła ochota na rozliczanie prezentów w firmie? To wspomnę tylko tym, że przepisy o podatku VAT mowią, iż nieodpłatne przekazanie upominków (pow. 100 zł) podlega opodatkowaniu - czyli musielibyśmy wykazać podatek VAT zarówno po stronie sprzedaży (nieodpłatne przekazanie), jaki i zakupu (zakup opodatkowany).

Chcąc rozliczyć zakup prezentu większej wartości, który nie ma związku z reklamą firmy, należy pamiętać o konsekwencjach podatkowych, również dla odbarowanego, Albo po prostu potraktować wydatek jako prywatny i nie brać faktury na firmę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz